marenjasnaarlibanon.reismee.nl

#MarenJasopreis2

Hoihoi!

We zijn inmiddels ruim een week hier in Libanon, en we genieten met volle teugen! De laatste twee dagen op het schooltje voor vluchtelingen kinderen (vorige week donderdag en vrijdag) hebben we veel met de kinderen gespeeld. Wij leerden de kinderen steeds beter kennen en zij ons ook. Potjes voetbal met Miss Margriet en Miss Jasmien vonden ze dus ook super leuk (en wij ook!).

Zaterdag ochtend zijn we met de taxi naar Beiroet gegaan, om wat meer van het land te verkennen. We hadden (dachten we) een taxi laten bestellen voor zaterdagochtend om 9 uur. Op vrijdagavond om 9 uur, hoorden we buiten getoeter (Malle Jokie, toet toet!). We zaten nog te grappen: 'dat zal toch niet onze taxi zijn?' Nog geen halve minuut later hoorden we geklop op onze deur. De man die aanklopte had leuk nieuws voor ons: 'your car is here'. Dat was dus even mis gegaan, gevalletje miscommunicatie zullen we maar zeggen. De volgende ochtend kwam dezelfde taxichauffeur weer terug om ons op te halen. Nou dat hebben we geweten! Het voelde net alsof we in een potje Mario Kart zaten. Van rechts inhalen? Geen probleem! Spraakmemo's sturen via WhatsApp terwijl je aan het rijden bent, ondertussen koffie drinken en een sigaret roken? Moet kunnen! Rakelings langs een ravijn racen? Kan ook gewoon!

Eenmaal, na een barre tocht, veilig aangekomen in Beiroet zijn we naar onze kamer gebracht. We zijn eerst naar een grote citymall geweest met enorm veel winkels en eettentjes. Voor de mensen hier is dat echt een plek om (als het heel heet is) af te koelen en elkaar te ontmoeten. 's Middags hebben we nog even een stukje van Beiroet verkend. De volgende ochtend zijn we naar de internationale kerk geweest en hebben we Palmpasen gevierd. Dit hield onder andere in dat we tijdens het eerste lied vrolijk met takken mochten (moesten) zwaaien en dat er na de dienst buiten een ezel op de kinderen stond te wachten om een rondje op te rijden. Die middag zijn we via de hoofdstraat van de wijk waar onze kamer was naar de kust gelopen. We hadden echt heerlijk weer en het uitzicht op de Raouche Rocks was prachtig! Er waren allemaal mensen daar aan het barbecuen, dansen, muziek maken en kletsen. Echt een middagje heerlijk genieten van het weer, de mensen en de cultuur.

Na ons avontuur aan de kust, was het tijd voor ons volgende avontuur: terug naar Hammana met de busjes die hier als openbaar vervoer worden gebruikt. Laten we zeggen: we hebben proefondervindelijk geconstateerd dat er heel veel mensen in één bus passen. De mannen die naast ons zaten, zaten ongeveer bij ons op schoot, maar dat mag de pret niet drukken (letterlijk en figuurlijk). We zijn veilig en wel weer terug gekomen in het verzorgingshuis, klaar voor een nieuwe week!

Sinds maandag zijn we hier in Hamlin nursing home om hier onze handen uit de mouwen te steken. We hebben geholpen met eten geven van de ouderen, bedden opmaken, douchen en aankleden. De komende week gaan we het hier decoreren voor Pasen komend weekend, dus we zijn gisteren meteen even langs de winkel gereden met de hoofdnurse hier, om wat papier en andere spulletjes te halen. Vanochtend zijn we, nadat we de mensen eten hadden gegeven, meteen aan de slag gegaan om wat figuurtjes te knippen om slingers van te kunnen maken. Vanmiddag hebben we de ceders van Libanon bezocht en geluncht in een restaurantje met prachtig uitzicht! Erg bijzonder om gezien te hebben. We zijn meteen even bij iemand op de koffie geweest, en daar stond niet gewoon een schoteltje met koekjes, maar een schoteltje met koekjes per persoon, die we niet allemaal op hoefden te eten gelukkig #dikworden.

We zijn benieuwd wat de rest van de week gaat brengen! We laten wel weer van ons horen!

Groetjes,

Margreeth en Jasmijn

Mama N.

Weer een beeldend en boeiend verhaal! Ik geniet van jullie avonturen....

oma Jellema

Lieve Jasmijn,
Jullie beleven wel wat in het verre Libanon! Man, man wat een avontuur met zo'n busje en....niet te vergeten met zo'n engerd van een chauffeur! Dat zo'n man een rijbewijs heeft: dat moest niet "maggen"!
Het leek mij een griezelige aangelegenheid met zo'n "chauffeur". Blij dat jullie toch weer heelhuids zijn thuisgekomen!
Genieten van zo'n groot winkelcentrum is vanzelf ook een hele belevenis. Is het daar ook allemaal duur of kun je je daar ook nog leuke dingen veroorloven? Nou Jasmijn, ergens ben ik wel een beetje jaloers op jou! In een vreemd land allemaal ándere dingen zien dan in Nederland is op zich al een avontuur. Enfin, als jij er van geniet doe ik dat wel van de verhalen als je weer thuis bent!
Hier is alles goed en we zijn blij met je gezellige briefjes!
Geniet maar fijn verder en laat de kinderen maar genieten van je aanwezigheid en de bezigheden die je met hen kunt doen.
Wij wensen jullie samen veel plezier en lezen graag weer eens wat van je!
Heel veel liefs voor jou en de groetjes aan je collega van
opa en oma Jellema.

Jolanda van Daatselaar

Hoi Jasmijn, wat zijn jullie toppers zeg, stoer om daar heen te gaan en te helpen. Heel veel succes en ook genieten van deze ervaring! Groetjes van de kappert van je lieve moeder✂️

Alie Jellema Klees

Heb respect voor jullie ondernemingslust. Geniet van andere culturen, neem alles in je op.

HJ

Bedankt voor jullie mooie verslagen! Heel leuk. Bijna zin om ook daar eens te gaan kijken. Doe voorzichtig met taxi chauffeurs :-) Succes met alles en de groeten uit de polder.