marenjasnaarlibanon.reismee.nl

#MarenJasopreis3

Beste mensen,

El Masieh Kaam (de Heer is opgestaan)! Hakan Kaam (ja Hij is waarlijk opgestaan)! Met dit woord en wederwoord zijn we erg vaak begroet de afgelopen dagen. Pasen leeft hier heel erg onder christenen, dus de kerken zitten met Pasen heel vol en het paasfeest wordt uitgebreid gevierd. In Hamlin nursing home is Pasen dus ook niet onopgemerkt voorbij gegaan. Wij hebben vorige week de decoratie op onze rekening genomen, dus aan het einde van de week hingen en stonden overal paasslingers, geknutselde eieren, mandjes en bloemen. Zo hebben we de boel hier wat opgefleurd! Op donderdag, vrijdag en zaterdag werden hier diensten gehouden voor de ouderen in de kerkzaal onder het nursing home. Wij hebben ook ons steentje bijgedragen in de diensten, door verschillende liederen met begeleiding van gitaar te zingen voor de ouderen. Ze verstonden het meeste niet, maar gelukkig konden ze alsnog genieten van de muziek.

De opstanding van Jezus is hier de kraker van het jaar, letterlijk en figuurlijk. Waar wij vaak eieren gaan eten en/of zoeken met Pasen, hebben ze hier de gewoonte om een gekookt ei in hun hand te nemen en die tegen het gekookte ei van iemand anders aan te tikken. Als jouw ei heel blijft, heb je gewonnen. Dit hebben we met de ouderen gedaan, waar ze enorm van genoten!

Zaterdagmiddag zijn we lopend over een hele ‘hilly’ (heuvelachtige) (als je ergens ‘y’ achter zet wordt het een bijvoeglijk naamwoord volgens sommige mensen…) weg naar een man van 95 en zijn vrouw van 74 geweest, die hier werkt. Eerst kregen we een lekker (vond Margreeth, Jasmijn heeft het met een stalen gezicht proberen weg te krijgen) bakje Libanese koffie met koekjes. Daarna heeft de man, die vroeger in Hamlin heeft gewerkt, ons zijn hele moestuin laten zien. Zijn vrouw was intussen bezig met het maken van kubbeh (een soort gehakt met graan erdoor). Na de rondleiding door de moestuin, maakte meneer het de kolen op het vuur aan als een echte pro. De kubbeh was inmiddels klaar om op het rooster gelegd te worden en natuurlijk moesten wij het even proeven.

Op zondag zijn we met Asis (dominee) George uit Brazilië, die in Hamlin woont en werkt met zijn gezin, meegereden naar Beiroet, om daar Pasen te vieren. Daar hebben we opnieuw eieren gekraakt en na de dienst zijn we Beiroet ingegaan om te genieten van het heerlijke weer in de tuin van de Amerikaanse Universiteit. Daarna zijn we naar Wilbert gegaan om daar een Libanese paaslunch te nuttigen, super lekker, en uitgebreid! Hier hebben we ook ons eerste en enige chocolade paaseitje van dit jaar gegeten #fitgirls. (We missen die wel een beetje, net als een normale boterham met kaas (Margreeth) of hagelslag (Jasmijn). ’s Middags zijn we naar Byblos gegaan. We hebben daar eerst rondgelopen om alle opgravingen uit verschillende tijdperken te bekijken. Het was prachtig weer en het was mooi om daar rond te lopen en alles te bekijken. Daarna hebben we nog even wat gedronken op een terrasje en vervolgens zijn we teruggebracht naar Hamlin.

De afgelopen dagen zijn we hier in Hamlin nursing home aan het werk. ’s Ochtends geven we de ouderen hun eten en verder zijn we tot nu toe bezig geweest met het decoreren van de kamers van de ouderen op de begane grond. Hun kamers hebben de laagste prioriteit hier, omdat de ouderen die daar zitten niet hoeven te betalen, waardoor hun kamers erg summier zijn ingericht. Naast het decoreren kletsen we veel met de mensen hier die Engels kunnen en proberen we ondertussen wat Arabisch van ze te leren (mas boed! = heel goed). De komende dagen zullen we hiermee verder gaan en volgende week zullen we weer terug gaan naar het schooltje voor vluchtelingen kinderen waar we twee weken geleden ook zijn geweest. Er staan dus nog allerlei mooie dingen voor ons op het programma! We zijn pas twee en een halve week weg, maar het voelt alsof we hier al veel langer zitten. We raken steeds meer gewend aan de mensen, de cultuur en het eten.

Dit was het voor nu, over een poosje laten we wel weer van ons horen!

Groetjes,

Margreeth en Jasmijn

Wies

Ha lieve dames, heel bijzonder om op deze wijze Pasen te vieren en zoveel mooie ontmoetingen te hebben en mensen te verblijden met jullie aanwezigheid en activiteiten. Klinkt inderdaad of jullie al heel veel gedaan hebben in lange tijd!
Geniet van jullie bijzondere ervaringen.
Liefs

Mama M

Hoihoi, wat een feest weer om jullie blog te lezen, super gezellige schrijfstijl. Mooi hoe jullie ons meenemen bij jullie ervaringen en wat fijn dat jullie van betekenis kunnen zijn voor de oudjes, de jonkies en ook kunnen genieten van hen, het eten, de cultuur en alles wat er te zien, te horen en te ruiken is....Nog een prachtige tijd gewenst! En ik hoop snel weer van jullie te horen en mooie foto's te zien!

oma Jellema

Dat is nog eens op een andere manier Pasen vieren dan je gewend bent! Lijkt me leuk om eens mee te maken hoe dit in een ander land word gevierd. Als je dan ook nog wat oude mensen blij kunt maken door hun kamers wat te decoreren en op te vrolijken, snap ik dat jullie daar heel welkom zijn!
Altijd jammer dat je dat dan weer af moet breken, maar leuk dat je uitzicht hebt op weer een andere klus! en dan weer met kinderen; ook altijd leuk!
Houden jullie ook een dagboek bij, zodat je in Nederland al die belevenissen nog eens op een rijtje kunt zetten en aan de hand daarvan anderen (ons bijvoorbeeld!?) wat uitgebreider van kunt vertellen?
Hierbij de uitnodiging!
Als je vóór zo'n reis staat lijkt dat heel lang te duren, maar als je er mee bezig bent (schat ik) is zo'n tijd zo maar om!
Wij hebben ook een gezellige paasdag gehad. Na de kerk waren we bij Jurjen en Sieta op de koffie gevraagd en na alle lekkers kregen we nog heerlijke kippensoep en allerlei luxe broodjes. 0m kwart voor drie heeft opa je vader en moeder van de trein gehaald en hebben we daar nog een paar gezellige uurtjes mee doorgebracht. Ze wilden graag met de trein van kwart of half zeven weer naar het station en dus heeft opa ze weer naar het station gebracht zo hadden wij een hele gezellige dag!
Het is vandaag weer eens wat lente-achtig weer (14 graden C.) en (zeggen we dan) we gaan de goeie kant weer op!
Is het bij jullie ook wat lente- of zomerachtig?
Dit is het
, wat ons betreft, eerst weer, dus voor jullie tweetjes onze hartelijke groeten en jij veel liefs van
opa en oma Jellema.

oma Jellema

Net je "slotaccoord" van jullie missie naar Libanon gelezen en daaruit begrepen, dat dit een geslaagde missie was in alle opzichten! 0ok nog mooie dingen gezien en leuke dingen beleefd, zodat je weer een heleboel te vertellen hebt op je rubriek "Jasmijn schrijft"! Je weet dat we met je meeleven en hebben genoten van je kleurrijke verhalen. Bij gelegenheid zullen we je graag weer eens persoonlijk ontmoeten, hetzij in Amersfoort of in Leeuwarden.
Geniet van je thuiszijn en vertel alle belangstellenden je belevenissen!!
Heel veel liefs van
opa en oma Jellema.