marenjasnaarlibanon.reismee.nl

#MarenJasopreis1

Hoi allemaal!

We zijn er, dus hierbij een eerste teken van leven vanuit een zonnig Libanon (tot nu toe elke dag boven de 20 graden)! Na een voorspoedige vlucht via Istanbul, zijn we zaterdagavond om 11 uur aangekomen in Beiroet. We zijn opgehaald van het vliegveld door Wilbert en naar een kamer in de Near East School of Theology gebracht, om daar onze eerste nacht door te brengen. We hebben heerlijk kunnen slapen, want we waren aardig moe van onze reisdag.

Toen we de volgende dag wakker werden, scheen de zon al volop. We zijn met Wilbert mee geweest naar een Engelstalige internationale kerk, een hele belevenis! Daarna zijn we naar de Beka-vallei gereden om kennis te maken met vrienden van Wilbert, onder het genot van heerlijk Libanees eten. Daarna zijn we naar het Hamlin Nursing Home in Hammana gebracht, waar we de komende vier weken zullen verblijven. We slapen midden tussen de oudjes (gelukkig wel samen op een eigen kamer, zonder oudjes). Onze buurvrouw is een pittige dame van 94 jaar oud die altijd wel in is voor een gezellig praatje. Ze denkt nog steeds elke keer dat we uit Polen komen, maar dat mag de pret niet drukken. Samen met haar BFF uit het verzorgingshuis lopen ze heel wat af en zijn ze net Jut en Jul, een lekker setje. Er wordt hier elke dag voor ons gekookt, dus we maken steeds meer kennis met allerlei Libanese gerechten. Langzaam beginnen we te wennen aan een plat flappie (β€˜brood’, ziet eruit als een soort wrap) gedoopt in yoghurt of andere prutjes en allerlei andere warme en koude gerechten.

Op maandag hebben we eerst het verzorgingshuis en de omgeving verkend. Toen we door de tuin liepen zagen we opeens een best wel grote schedel van een of ander dier liggen #Jasmijninhetwild. Zo vind je nog eens iets! Mensen hier dachten dat het van een berggeit is geweest. Daarover gesproken: tijdens onze rit vanaf Beiroet naar de Beka-vallei hebben we onze eerste berggeiten gespot! ’s Middags zijn we naar een gebedsdienst in een Grieks Orthodoxe kerk geweest, wat heel anders was dan we gewend zijn. Er waren veel iconen (#Mozoutrotszijn), de priester strooide met wierrook en er werd veel zingend gebeden. Heel bijzonder om een keer mee te maken.

Dinsdag zijn we voor de eerste keer naar een schooltje voor Syrische vluchtelingenkinderen in Kab Elias geweest, een klein uurtje rijden vanaf het verzorgingshuis. In het begin was het lastig om contact met de kinderen te krijgen, maar met handen en voeten kom je een heel eind hebben we gemerkt. We hebben op het schoolplein met ze gespeeld (allerlei klapspelletjes waar we niets van verstonden, maar klappen is gelukkig universeel) en later hebben we met de allerkleinsten van rond de vijf jaar oud met ballen overgegooid. Het was heerlijk weer, dus we zijn allebei zelfs al een beetje verkleurd. Verder hebben de kinderen gisteren de rest van de dag geoefend op allerlei dansjes, liedjes, gedichten en toneelstukjes om vandaag op te kunnen voeren voor hun moeders. Vandaag is het namelijk hier moederdag, wat groots gevierd wordt. Vandaag kwamen alle moeders naar school (vaak met nog een aantal kinderen bij zich) om te kijken naar wat hun kinderen hadden ingestudeerd. Daarna kregen de moeders cadeautjes die de kinderen geknutseld hadden en kregen de kinderen hun rapport. Tijdens het uitdelen van de cadeautjes hebben we vanaf boven allemaal ballonnen losgelaten die we ’s ochtends hadden opgeblazen. Dus: Liballon is een feit #Liballon2018.

Tot de volgende blog!

Margreeth en Jasmijn

Nienke

Wat leuk Jas!! Ik hoop dat je een hele fijne tijd hebt! :) we missen je wel bij Junit ?

Mama

Ben erg benieuwd naar jullie dansje voor moederdag! Al goed geoefend? :)

Annet

Klinkt interessant allemaal! Ook al schrijven jullie uitgebreid en leuk, we kunnen er ons hier niks bij voorstellen;) Alleen de temperatuur al...
Geniet van jullie belevenissen!
Groetjes!

Wies

Wat hebben jullie in korte tijd al veel verschillende dingen gedaan en meegemaakt, bijzonder en leuk om te lezen. Benieuwd naar jullie verdere avonturen!

Sieta

Lekker Libanees eten, heerlijk zonnetje, leuke uitjes.....volgens mij begint jullie verblijf daar al heel goed! Veel succes bij alles wat jullie gaan doen!

oma Jellema

Ja, zo'n leuk verslagje hadden we al van jou verwacht en ik kan je vertellen: we hebben er van genoten!
Dat je nog wat moet wennen aan de mensen, kinderen en omgeving had je zelf ook al bedacht, maar het positieve is: jullie genieten er wel van en dat is voor ons weer heel leuk om te lezen!
Dat je aan het eten moet wennen, snappen we wel en we willen je ook even vertellen, dat we voor vanavond bij Sieta zijn uitgenodigd om pannenkoeken te eten en ik kan je vertellen: niemand bakt zulke heerlijke pannenkoeken dan zij! Vraag haar er t.z.t. ook maar eens om!!
Een hele goeie tijd gewenst samen met je collega en we horen (net als iedereen) graag meer van zulke leuke verhalen!
Geniet van de zon, maar laat je niet verbranden!!
Groetjes en veel liefs van
opa en oma.

\

Mama2

Ha meiden, wat een gezellige blogs schrijven jullie zeg! De foto's die we via mobiel binnenkrijgen zijn ook gezellig. Het lijkt erop dat jullie genieten. Het zal wel intensief zijn...En het lijkt me heeel ongemakkelijk om je niet verstaanbaar te kunnen maken. Maar de liefde spreekt alle talen toch? Fijn dat jullie op deze manier mee mogen werken daar! Groetjes en tot de volgende blog..moeder van Margreeth...